Opprigg Teater

Ved mange produksjoner ligger det en del arbeid i forkant og etter kant av en forestilling eller et show. Her kan du lese litt om hvordan en teater produksjon kan være å rigge.

Forestillingen er en teater forestiling fra en av produksjonene med Brageteatret.
Forestillingen turnerte fra september til november 2001.

Vi skulle lage et rom i rommet. Publikum skulle ha en følelse av å komme inn i et nytt rom. selv om vi brukte idrettshaller og gymsaler som spillested.
Teknikere på turne

Ole Petter Westbye
Turneleder/Lysdesigner
Ovar Holmen
Turnetekniker
Rina Yamamoto
Turnetekniker
Øystein Haare
Hjelpemann

Skuespillere på turne

Jon Erling Wevling
Arnhil Litlere
Harald Brenna
Stine Hoel Varvin

Teknisk utstyr levert av:

Lysdesigner.no

Tema Produksjoner AS

Slik kan en dag på veien være

i startet dagen ca.kl 0400. Ja det blir tidlig, men når det er skoleforestiling for de minste må showet starte ca kl 1000, og på denne produksjonen brukte vi 5 timer på å få salen til å bli en teater sal som er ferdig og klar til bruk.

På produksjonen var vi 5 teknikere som rigget + bærehjelp. Så etter en liten stopp på en bensinstasjon for å få i seg noe kaffe og mat. Triller 2 lastebiler med utstyr videre oppover i retning flesberg som var dagen spillested. Dagens kjøretur tar ca 1 time og 30 minutter før vi ankommer Flesberg samfunnshus.

Etter en halv time har vi fåt lempet inn 9 tonn med teknisk utstyr og aluminiumskonstruksjoner. Og kjøkkenflighten med kaffetrakteren settes i gang. Vi begynner å legge et svart teppe i bunn (svenske filt) som er 8 x 12 meter som et utgangs punkt. Tepper er som en mal, der er ferdig merket hvor scenografi, og tribuner skal stå i forhold til lyset og takkonstruksjonen. Så begynner vi å sette sammen trosse konstruksjonene som er rammen rundt rommet vi skal bygge.
Trosse konstruksjonen som er valgt i forhold til lengde, bredde og vekt er X-30 trosse med 6 stk Ground- suport stativer.
Ved å bruke 3 kant trosse i stede for 4-kant trusse sparte vi mye plass i bilene og vekten per del ble veldig redusert. Mye av planleggingen i forkant av en produksjon går ut på å finne løsninger som gjør at vekt og oppriggstid blir redusert maksimalt.

Så etter 80 splinter og bolter å lyden av en kobberhammer som treffer aluminium så det jaller i veggene er trosseriggen satt sammen. Nå er den på

8 x 12 meter med
2 tverrliggere.

Trosse lengder vi brukte her var:
4 stk 4 meter X-H30
10 stk 3 meter X-H30
2 stk 1 meter X-H30
4 stk 90 graders hjørner
4 stk T-Hjørner
2 stk trusse ladder

Så setter vi på 4 stk maske oppheng og en overliggende rør på 4 meter til et akvarium..
Alle rør og oppheng blir festet med dorthy clamps.

Da er det tid for det store løfte. som vi kaller dagens vektløfting.
Nå skal riggen opp på 6 stk ground support stativer.
Vi løfter opp halve riggen om gangen.  Først opp på 2 stativer i front og så løfter vi opp bakdelen på 2 stativer før vi triller på plass stativene som skal stå i midten.

Så setter vi på 4 stk maske oppheng og en overliggende rør på 4 meter til et akvarium..
Alle rør og oppheng blir festet med dorthy clamps.

Da er det tid for det store løfte. som vi kaller dagens vektløfting.
Nå skal riggen opp på 6 stk ground support stativer.
Vi løfter opp halve riggen om gangen.  Først opp på 2 stativer i front og så løfter vi opp bakdelen på 2 stativer før vi triller på plass stativene som skal stå i midten.

Så tar vi en titt på spillestedet vedr. om der noen vinduer som slipper inn dagslys. Vi har med oss 300 kvm med sort plast til blending av vinduer og takluker. Så hvis det er vinduer på stedet blender vi nå ned disse slik at salen blir helt mørk.

Så er det på tide med dagens første kaffepause og en liten røyk i det fri.
Den første pausen er behagelig solen har ennå ikke kommet opp. Og det finnes ikke en eneste unge i nærheten.
Men klokken begynner å nærme seg 0800 så det er like før vi må begynne å jage nysjerige unger ut av salen.
Etter den korte pausen og en del klaging om å stå opp om morgen begynner vi å jobbe igjen.

 

Scenedekorasjonen

Nå er det gulvet som står for tur.
Gulvet er i tre plan. På det høyeste plane er det 1,7 meter, og på det laveste kun 10cm. Gulvets 3 plan heller nedover og har en bredde på ca. 8 meter.

Gulvet er bygget slik at det skal se ut som om det svever. Publikum ser ikke en eneste støtte så å konstruere dette gulvet var ikke av det letteste. Scenografen hadde ikk noe arbeids tegninger på byggingen av gulvet.
Så dette måtte gjøres av flere folk på grunn av at det skulle være lett og ikke noen støtter som syntes og det skulle tåle ca. 300kg uansett hvor skuespillerne stod.

Gulvet har ingen 90 graders hjørner og ingen plater eller stenger som er like. Dette gjorde arbeidet med å sette sammen konstruksjonen meget vanskelig og tidkrevende selv etter 20 opprigg.

Gulvkonstruksjonen er bygget i aluminium for å redusere vekt.
Men på grunn av store spenn ble det store profiler som ble brukt for å kunne klare vekten den skulle tåle.

For å få sammen aluminiums konstruksjonen er det ca. 300 bolter som må skrus sammen for hverdag. Det vil si utrolig mange deler å sette sammen, men slik måtte det bli siden vi skulle komme inn smale dører. Hele konstruksjonen kom mellom en dør som var på 70x190cm. Etter mye banning og benning er konstruksjonen satt sammen og det er tid for å legge på platene. Det er 30 plater og ingen har lik vinkel så det å legge på plaene minner om et stor puslespill. Brikkene er store og tunge. Platene er 7 lags kryssfiner på 22mm som har en lydmatte underseg så et lag til med finner under det igjen. Dette ble gjort for å ta vekk støyen når du går på platene. Når dekken var ferdig kunne du stå og hoppe og det kom ikke noe mer lyd her enn når du står og hopper på et vanlig gulv.

Den store bakdelen er at vekten på platene blir stor. Når alle plater er på plassene sine er det på tide å dekke gulvet med en duk som er vevd og som har et gummibelegg under som gjør at duken sitter godt på plass.
Duken ble malt blå med noe svart i (rosco maling TV blue og Black velur).
Etter mye draging og strekking er endelig belegget på plass og det gjenstår å støvsuge gulvet så er det klart for forestilling.

Lyden skal også på plass og kabler skal festes og legges pent. All kabler blir lagt i egne kabel baner under dekken og teppene slik at publikum ikk ser en eneste kabel.

Når dekken nå endelig er oppe er det klart for dagens neste kaffe pause Det er lettere sagt en gjort, nå har det kommet en haug med unger som gjerne vil se hva som foregår i gymsalen deres. Etter pausen er det på tide å sette opp tribunen.
Tribunen vi hadde med oss rommer ca 150 elever og en teknisk bu hvor lysbordet og lydbordet står.

Tribunen blir satt sammen av gavler som får støttestag bak og på gulvet. Tribunen består av 10 gavler som er delt i to for at de skal kunne fås mellom enkelt dører. Dette er nøye planlagt siden vi besøker så mange skoler, er det viktig at alt utstyret er tilpasset til de minste dørene.  Når gavleene er satt sammen, får de en ekstra støtte i bunn og et krysstag bak, det vi si enda mer bolter som må på plass.
Når reisverket er ferdig blir det lagt på plater som elevene sitter på. Disse platene er en spesiell type kryssfiner som er veldig sterk og tåler mye vekt.

Til slutt er det rekkverket som må på plass. Etter det er det tid å få på plass den tekniske bua. som under transpor er sammenleggbar og sett sammen med kun 3 boler. Etter at lysbordet og lydbordet er koble opp kan vi begynne på lysfokuseringen.

Akvariet må jo også på plass siden det har en vesentlig rolle i stykket. Akvariet er laget i 1 cm tykk pleksiglass som er  børstet. Og det er montert 12volt belysning i bunn. som er spesiallaget til forestillingen for å få opplyst akvariet. Akvariet blir fester fra taket i to stenger som er trykkluftrør siden disse røra er veldig tynne og tåler mye. Inne i disse røra er det lagt en tynn kael til lyset i akvariet.
Så er det på tide å få satt lyset. Koble opp lyden og støvsugd dekken.

 

Så skal alle rekvisitter settes fram. Det er 20 minutter til skuespillere kommer og litt over en time til forestilingen starter.
Det er nå klar for forestiling og ungen venter i spenning på dørstokken.

Etter 45 minutter er forestilingen ferdig. Vi kan begynne å rigge ned. Vi bruker ca 3 timer før vi er klare til å vende nesen mot et hotell eller hjem. Når alt er pakket inn i bilen og vi er klare til å dra tar vi den siste runden i gymsalen, før vi forlater spillestedet for denne gang. og kan med stor stolt het si "var det her det var forestilling"

Dette var en kort forklaring på hvordan en dag med truneteater kan være